Reisverslag 8-daagse busreis naar Noord-Spanje en Noord-Portugal.

Dag 1  Y0A9435

Zaterdagmorgen 21 april 2018 startte de reis naar Noord-Spanje en Noord-Portugal.

We reden met de bus richting Brussel. Gelukkig zat Jos de Witte in de bus, die de chauffeur (die de weg in Zeeland écht niet kende) regelmatig aanwijzingen gaf hoe hij moest rijden. Het vliegtuig vertrok om 11.50 uur vanuit Brussel naar Bilbao, waar we om 13.40 uur landden. Het weer in Nederland was de afgelopen week al goed geweest en in Bilbao was het 26o C. Dat was dus extra genieten. Met de bus vertrokken we richting hotel. Onze reisleidster deze reis was Susan Huijbregts en onze chauffeur was Joachim.

Nadat we allemaal onze spullen op de kamer hadden gelegd, gingen we richting het Guggenheim museum. Bilbao is sinds 1997 een van de vijf steden op de wereld met haar eigen Guggenheimmuseum, het Museo Guggenheim de Bilbao Het is een schitterend gebouw met een mooie kunstcollectie. Om 20.00 uur was het diner in het hotel. We kregen als voorgerecht een bord sla, hoofdgerecht een kippenpoot met een paar frietjes (we moesten ze eerlijk verdelen en tellen) en het toetje was vanillevla met rode vruchten.

Dag 2

Om 09.00 uur vertrok de bus voor een rondrit door Bilbao. Onze plaatselijke gids was Unai.

Bilbao ligt in het noorden van Spanje, aan de rivier Nervión en aan een van de Pelgrimsroutes naar Santiago de Compostella.

We reden naar de kust, waar we prachtige bungalows zagen staan. Een schril contrast met de huizen aan de overkant van de baai, wat de arbeiderswijk bleek te zijn. Hierna reden we naar de Vizcayabrug. Dit is geen normale brug, maar een zweefbrug. Het is de oudste ter wereld en is gebouwd in 1893 door een leerling van Gustave Eiffel. Aan de brug hangt aan kabels een soort gondel en deze wordt gebruikt om passagiers en auto's over de rivier te vervoeren. Deze verbinding werkt nog altijd en in luttele minuten waren we aan de overkant.

We vervolgden de rit langs het oude industrieterrein richting de oude stad van Bilbao.

De gids leidde ons door de wirwar van voetgangersstraatjes in de oudste wijk Casco Viejo.

Om 11.30 uur vertrokken we naar de havenstad Santander, waar we gingen lunchen. De stad heeft een flink aantal kuuroorden, waar veel toeristen op af komen.

Om 15.30 uur ging de tocht verder richting Oviedo. Dit is de hoofdstad van en gemeente in de Spaanse provincie Asturië. De tocht hierheen was schitterend. Wat heeft Noord-Spanje een mooie natuur! De temperatuur was wel flink gedaald, want het was hier maar 17o C.

Het hotel was erg mooi met zeer ruime kamers.

Dag 3

Om 09.00 uur gingen we met onze reisleidster voor een rondleiding door Oviedo. Ze vertelde dat er veel beelden in de stad stonden en dat was niet overdreven. Bij de kathedraal de San Salvador stond onze plaatselijke gids René te wachten om ons rond te leiden in de kerk. Vooral het gouden kooraltaar, het barokke houtsnijwerk, de kloostergang met kleine crypte en de schatkamer met de apostel-pilaren waren schitterend. De zweetdoek van Oviedo is een reli-kwie dat hier bewaard wordt. Van de zweetdoek wordt verteld dat deze gebruikt is om het hoofd van Jezus te bedekken na zijn dood aan het kruis.

Het Kruis van Covadonga, ook wel "Kruis van de Overwinning" is een Spaans  houten kruis dat met filigrain van goudparelsemaille en halfedelstenen is bezet. Ook dit was daar te bezichtigen.

Met Susan nog een eind door de stad gelopen. Ze liet ons leuke pleintjes en mooie gebouwen zien. Om half 2 vertrokken we met de bus naar Gijon. Dit is een van de grootste havensteden van Spanje (op Bilbao na). Hier gingen we lunchen en konden we een prachtig kunstwerk bezichtigen.  Op de rotsheuvel van het Santa Catalina schiereiland bevindt zich het monument ‘Ode aan de horizon’ van Eduardo Chillada. Het kunstwerk op de plek van een voormalige militaire vesting is het symbool van de stad.

Op de terugweg zijn we in Oviedo gestopt bij een kerkje uit het jaar 800 dat behoort tot het Unesco Werelderfgoed.

Dag 4

Vanmorgen moesten we vroeg opstaan daar we bijtijds zouden vertrekken. Doordat een van de gasten twee boterhammetjes had neergelegd om te roosteren, maar deze was vergeten, kwamen er grote rookwolken uit het rooster en ging het brandalarm af. Sensatie alom. De liften mochten niet meer gebruikt worden, dus voor velen was het een flinke klim naar hun kamer. Iets na 8 uur vertrokken we richting Léon (een legioenstad). We reden op route 66 (A-66) die ook wel de Ruta de la Plata (zilverroute) wordt genoemd. De route ging dwars door de bergen heen. Eerst hingen de wolken rond de toppen van de bergen, later zaten we in de wolken en hierna reden we boven de wolken. Bij een stopplaats hebben we schitterende foto’s kunnen maken: we zagen de toppen van de bergen met sneeuw en het dal was één grote witte wolk. Echt uniek. We reden verder naar Las Medulas. Dit is een reliëf van roodachtig zand en is bezaaid met kastanje- en steeneiken, in de provincie León. Deze gouden regio werd door de Romeinen uit de 1e eeuw voor Christus uitgebuit. Ze hebben hier onnoemelijk veel goud uit de bergen gehaald. Dit heeft het landschap ingrijpend veranderd. In het piepkleine dorpje hebben we genoten van een heerlijke sandwich, die Susan al van tevoren had besteld. De tocht ging verder naar O Cebrero. Dit is een bedevaartsoord, sinds er een bedevaartsziekenhuis en een klooster werd gebouwd. Nu staat er de Iglesia Santa Maria kerk. Dit is de oudste bedevaartskerk op de Jacobsweg. Ook staan er Pallozas. Dit zijn huisjes waar vroeger mens en dier samen in woonden.

De tocht ging van hieruit verder naar Santiago de Compostella, waar we rond 18.30 uur aankwamen.

Dag 5

Vandaag gaan we zelf het laatste stukje van de pelgrimsroute lopen vanaf de berg Monte do Gozo. Hier staat een monument dat ter ere van het bezoek van paus Johannes Paulus II is geplaatst. Ook staan er twee beelden van pelgrims die de richting wijzen naar Santiago de Compostella. Vandaaruit zijn wij gaan lopen. Het was ongeveer 4 km naar het plein Plaza del Obradoiro. Hier staat de schitterende kathedraal. Tussen de twee grote torens aan de voorgevel is een beeld van de apostel Jacobus te zien. Binnen bevinden zich verscheidene bezienswaardigheden. De crypte waar de overblijfselen van Jacobus onder het prachtige altaar zouden liggen, vormt de grootste trekpleister. Het enorm wierookvat van meer dan anderhalve meter hoog en 80 kilo zwaar (Botafumeiro) wordt gebruikt wordt voor belangrijke kerkdiensten. Het grote vat kan niet door een persoon alleen worden gebruikt, er is een hele ploeg voor nodig, de zgn. tiraboleiros. Daarbij slingert het vat met een snelheid van ca. 68 km/h door de ruime dwarsbeuk. Het bereikt een hoogte van 20 meter, nauwelijks één meter lager dan het gewelf. Eén slingerboog bedraagt 65 meter. Wij hadden de eer om het vat te zien zwaaien. Echt heel indrukwekkend!

Na de mis kregen we de gelegenheid om te gaan lunchen. Om half 3 verzamelden we voor het

Hostal de los Reyes Católicos. Hier troffen we onze gids voor die middag: Monserat. We liepen door smalle straatjes en kregen uitleg over de gebouwen. Na afloop kon je het Pelgrimmuseum nog bezoeken. Dit was ook zeer de moeite waard.

Dag 6

Vandaag verlieten we Spanje en reden richting Portugal. Het was schitterend weer. De eerste stop was bij Ponte de Lima. Daar hebben we koffie gedronken en een pasteis de nata gegeten (bladerdeeg gevuld met room). Later naar de rivier Lima gelopen en de eeuwenoude brug bewonderd. Vroeger dachten de mensen dat je je geheugen zou verliezen als je de rivier over zou steken. Er staan nu beelden van Romeinse soldaten aan de ene kant van de rivier en aan de overkant staat een beeld van een  legioenscommandant, die wilde bewijzen dat er van geheugenverlies geen sprake was als je overstak.

Vanuit Ponte de Lima gaat de tocht verder naar Braga, waar we Bom Jesus do Monte bezoeken. We gaan naar de top van de berg met de kabeltrein. Twee wagonnetjes gaan naar boven en beneden, dwars door het dichtbegroeide groene bos. Het is een waterballastbaan, waarbij de wagon op de top wordt beladen met water om de wagon beneden plus passagiers naar boven te stuwen. Bom Jesus do Monte is een pelgrimsoord met een monumentale barokke trap die 116 meter hoog is. De pelgrims beklommen deze trappen op hun knieën. Er waren fonteinen te zien, die de zintuigen weergaven (ogen, oren, neus en mond). Beneden was een fontein die de vijf wonden van Jezus weergaven. Tevens waren er diverse kapelletjes waar de kruistocht van Jezus werd uitgebeeld. Al met al heel indrukwekkend.

Door naar Guimaraes om te lunchen. In deze stad riep hertog Afonso Henriques (Alfons I van Portugal) de Portugese onafhankelijkheid uit van het Koninkrijk León. Afonso riep zichzelf uit tot de eerste Prins van Portugal en in 1139 als de eerste Koning van Portugal. Na de lunch laat Susan ons het kasteel zien.

Hierna reisden we verder naar Porto. Omdat het zulk mooi weer was reden we eerst naar de overkant van de Douro (spreek uit als Duro) om Porto goed te kunnen fotograferen. Vandaaruit naar ons hotel.

Dag 7

Om 09.00 uur regende het pijpenstelen. We vertrokken met de bus. De gids voor vandaag was Sonja. Bij de eerste stop bij de haven van Porto was het droog en verder op de dag ging het  zonnetje steeds meer schijnen. In de buurt van de beroemde barokkerk Torre Clerigos zijn we koffie gaan drinken. Vandaaruit door smalle straten naar een mooi uitzichtpunt gelopen om foto’s te maken. Hierna zijn we naar het station Cão Bento van Porto gelopen. Dit station is binnen voorzien van prachtige tegels. Deze tegels verbeelden oude ambachten en militaire gebeurtenissen uit de geschiedenis van Noord-Portugal.

Na dit bezoek bracht de bus ons naar de oude stad, waar we konden lunchen. Om half vier verzamelden we ons aan de overkant van de Douro. Van hieruit splitsten we ons: de ene groep ging een vaartocht over de Douro maken, de andere groep bezocht een van de porthuizen.

Om 7 uur was het diner. Kees Huiszoon hield een toespraak om de organisatoren van deze reis, de reisleidster en de buschauffeur te bedanken. Ze kregen elk een rugzakje met een voorstelling van The Beatles als pelgrims over het zebrapad van Abbey Road. Jack Schinkel bedankte alle deelnemers en bekende dat hij degene was die zijn brood aan had laten bakken in Oviedo, waardoor het brandalarm af ging.

Om 20.45 uur reisden we af naar een café waar een Fado-avond werd gehouden. Er waren twee zangeressen en een zanger. Het was een hele mooie avond.

Dag 8

De laatste dag. De ochtend konden we naar eigen inzicht invullen. Wij zijn naar de Mercado do Bolhao gegaan (een overdekte markt waar groente, fruit en vis verkocht wordt). Door het grote hoogteverschil tussen de twee straten bestaat de markt uit twee verdiepingen.

Om 13.00 uur namen we afscheid van Porto en reden we naar het vliegveld.  Om 15.45 uur vlogen we richting Brussel, waar we om 19.00 uur aankwamen. Daar stond een bus van Kras ons op te wachten die ons naar de opstapplaatsen bracht, waar onze geweldige reis ten einde kwam.

Langs deze weg wil ik Marjan en Jack hartelijk danken voor het samenstellen van deze geweldige reis en voor hun perfecte begeleiding. Natuurlijk wil ik ook Susan Huijbregts, onze reisleidster, bedanken. Dank zij haar grappige anekdotes en vrolijke noten (‘Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent. Ben je voor het eerst hier of ben je al bekend?’) werd dit een onvergetelijke reis. Ook onze buschauffeur Joachim verdient een compliment. Hij heeft ons de hele reis steeds veilig naar de plek van bestemming gebracht.